Distragerea atenţiei, viteza excesivă sau oboseala sunt doar câteva dintre principalele cauze ale accidentelor. Esteban Alcántara, un inginer al departamentului pentru Siguranţă Activă al mărcii SEAT, explică: "Noile sisteme de asistenţă a şoferului sunt foarte utile în astfel de situaţii." La premiera mondială a noului SEAT Tarraco, expertul divulgă modul de funcţionare al noilor sisteme de asistenţă, Pre-crash şi Rollover Assist, oferind şi indicii asupra dezvoltărilor viitoare:
Reacţie în 0,2 secunde: subvirarea, supravirarea sau frânarea bruscă sunt câteva dintre situaţiile care activează sistemul Pre-crash la SEAT Tarraco. Automobilul însuşi detectează dacă va urma să fie implicat într-un accident şi poate reacţiona în 200 de milisecunde. În funcţie de tipul accidentului, vor fi tensionate centurile de siguranță, vor fi activate luminile de avarie, iar trapa panoramică şi geamurile vor fi închise, pentru a se preveni proiectarea pasagerilor în afara mașinii.
Reducerea consecinţelor: "sistemele de siguranţă activă joacă un rol tot mai important pentru protejarea ocupanţilor automobilului şi a celorlalţi participanţi la trafic. În anumite cazuri, acestea pot preveni accidentele şi pot chiar reduce consecinţele în cazul în care are totuşi loc un accident.", explică Esteban. Un exemplu în acest sens este noul Rollover Assist disponibil pentru noul SEAT Tarraco. Acest sistem se activează în cazul în care se răstoarnă maşina. Atunci, automobilul iniţiază un apel de urgenţă, opreşte motorul, descuie uşile, activează luminile de avarie şi adaptează ventilaţia, printre altele.
Senzorii şi modulele de control sunt în alertă permanentă: Tehnologia şi sistemele electronice aflate la baza sistemelor de asistenţă pentru şoferi reprezintă o "revoluţionare majoră" în dezvoltarea automobilelor: "inovaţiile în domeniul siguranţei avansate au evoluat enorm," după cum se poate vedea din integrarea senzorilor "inteligenţi" şi a modulelor de control. Datorită acestor dezvoltări, automobilele pot acum identifica cauzele accidentelor şi pot reacţiona în vederea prevenirii acestora. Şi modul de notificare a şoferilor a evoluat: semnalele luminoase sunt acum însoţite de cele acustice, de indicaţii rostite, vibraţii ale volanului şi chiar de controlul traiectoriei şi de frânarea automată, toate acestea acţionând fără intervenţia omului.
Obiectivul constă în prevenirea tuturor accidentelor - Esteban Alcántara: "maşina viitorului va funcţiona pe baza a numeroase sisteme de asistenţă. Rolul actual al şoferului va fi preluat de sistemele maşinii, astfel încât şoferul va putea fi un simplu ocupant al maşinii. Sistemele vor fi adaptate acestei schimbări, la fel ca şi interiorul automobilului." Autovehiculele vor fi interconectate, ceea ce va contribui la obiectivul: "zero accidente, la care lucrăm deja."