Martorell, 24/07/2018.- Mai demult, lumea pleca dis de dimineaţă la drum pentru a evita condusul sub soarele torid. Dar acum nu mai este cazul. La fel, acum nu mai conducem pe autostradă cu geamurile deschise pentru a răcori interiorul. Pe atunci, în anii 80, sistemul de aer condiţionat nu era încă o dotare standard.
Este nevoie de trei ani pentru a dezvolta sistemul de răcire al fiecărui model auto. În tot acest timp, este studiată geometria conductelor şi a gurilor de ventilaţie ale sistemului, folosind modele 3D şi simulatoare virtuale. Astfel se determină care va fi fluxul aerului în interiorul automobilului. Totuşi, utilizatorii fac greşeli la utilizarea sistemului de aer condiţionat. În continuare am descris cele mai frecvente astfel de greşeli şi câteva recomandări pentru a utiliza mai bine sistemul:
1) Pornirea la maximum a sistemului de aer condiţionat, imediat ce aţi urcat la bord: vara, interiorul automobilelor parcate se poate încălzi chiar şi până la 60 de grade Celsius. Temperatura poate fi redusă la 25 de grade în circa o jumătate de oră, dacă urmaţi câteva instrucţiuni simple. Una dintre cele mai frecvente greşeli este pornirea la maximum a sistemului de aer condiţionat. "Deschideţi portierele şi coborâţi geamurile. Lăsaţi-le deschise timp de circa un minut înainte de a porni sistemul de aer condiţionat," este prima recomandare oferită de Angel Suarez, unul dintre inginerii Centrului Tehnic SEAT. Cu această simplă mişcare puteţi "reduce în manieră naturală temperatura de la interior." După ce maşina a fost ventilată, puteţi lua loc, închide portierele şi geamurile şi puteţi porni sistemul de aer condiţionat.
2) Menţinerea funcţiei de recirculare activată: este o altă eroare clasică , deoarece menţinerea activă a acestei funcţii "duce la aburirea geamurilor". În schimb, Suarez vă recomandă să conduceţi cu funcţia Auto activată, astfel încât "fluxul de aer să se poate auto-regla mai uniform şi mai eficient".
3) Evitarea pornirii sistemului de aer condiţionat, deoarece dimineaţa este răcoare: În anumite zone din Europa, unele dimineţi de vară pot fi răcoroase. Totuşi este bine să "activaţi sistemul de aer condiţionat al automobilului, chiar dacă selectaţi o temperatură ridicată," pentru a preveni aburirea geamurilor când temperatura exterioară începe să crească uşor.
4) Direcționarea incorectă a gurilor de ventilaţie: "Dă aerul mai tare, nu simt nimic", este o solicitare venită frecvent din partea pasagerilor în timpul verii. Conform expertului SEAT, de cele mai multe ori "nu este o chestiune de temperatură, ci este vorba de direcţia în care se îndreaptă aerul în interiorul automobilului". Pentru ca aerul să fie distribuit uniform, "gurile de ventilaţie trebuie îndreptate în sus şi nu spre feţele oamenilor". Cu această simplă manevră, "aerul se deplasează în întregul automobil şi ajunge eficient la fiecare ocupant".
5) Neefectuarea lucrărilor regulate de întreținere: la fel ca uleiul, roţile sau lichidul de frână, şi sistemul de aer condiţionat al automobilelor trebuie întreținut corespunzător. Se recomandă schimbarea filtrelor la fiecare 15.000-20.000 de kilometri pentru "a preveni reducerea ratei fluxului de aer, precum şi pentru a evita reducerea intensităţii sale," a adăugat Angel Suarez.
Este important să nu subestimăm efectele căldurii la călătoriile din timpul verii. Conform expertului SEAT, o temperatură interioară de 35 °C poate determina reacţii încetinite cu 20% din partea şoferului, faţă de interiorul de 25 °C. Efectul este similar cu cel observat când şoferii conduc cu o alcoolemie de circa 0,5 g/l. Din acest motiv este important să păstraţi compartimentul pasagerilor răcoros şi bine ventilat.