Noul SEAT Tarraco

Așa creezi un SUV

09.10.2018

"Trebuie să fie o mașină care să inspire personalitate, forță și prestigiu", aceasta a fost sarcina trasată de directorul de design SEAT, Alejandro Mesonero, echipei sale pentru crearea noului SUV de dimensiuni mari SEAT Tarraco. Dar cum transformi un amestec de vopsele și siliciu pisat într-o culoare elegantă? Sau ce selecție de țesături face interiorul unui autoturism să arate rafinat?
 

Acum că SEAT Tarraco, cel mai mare și mai nou SUV al producătorului spaniol, a debutat pe scena mondială, noi vom descoperi culisele procesului creativ pentru acest gen de autovehicul și punctele cheie ale noului limbaj de design al companiei.

Dragoste la prima vedere

65% dintre clienții de SUV-uri își bazează decizia de achiziție pe designul exterior. De fapt, liniile acestora reprezintă una dintre caracteristicile definitorii: "Sunt mai agresive, puternice și impozante", spune designerul exterior al mărcii, Xavier Villanueva. Partea frontală este una dintre cele mai importante ale SEAT-ului Tarraco: "grila este poziționată mai vertical, comparativ cu alte tipuri de vehicule. Acest lucru conferă primului SUV de mari dimensiuni o capotă mai lungă și linii elevate, robuste", adaugă acesta.

Noi provocări pentru designeri

Habitaclul unui SUV este comparativ mai mare decât al altor modele. Aceste noi volume reprezintă o provocare pentru echipa de design: "clienții caută echilibrul perfect între confort, ergonomie, performanță... acesta este un alt aspect de luat în considerare atunci când creezi un SUV", adaugă Daniel Hervás, șeful de design interior al companiei. În cazul SEAT-ului Tarraco, adăugarea unui ecran volant a fost o provocare pentru echipă: "în ciuda dimensiunilor sale, trebuia să ne asigurăm că liniile consolei centrale vor rămâne fluide", concluzionează Hervás.

Personalitate prin pigmenții de culoare

"Dimensiunea, silueta și obiectivul determină gama de culori pentru fiecare model. Fiecare segment are propriile sale culori", declară Jordi Font, unul dintre designerii departamentului de culori și finisaje SEAT. Paleta unui SUV trebuie să exprime "siguranță și protecție""Necesită nuanțe subtile sau metalice și, în funcție de dimensiune, poți jongla cu caracteristici cum ar fi plafonul în două culori sau anumite finisaje", adaugă Font. Paleta de culori a SEAT-ului Tarraco include opt culori "care îi conferă genele elegante care îi definesc personalitatea", concluzionează acesta.

Îmbrăcat pentru ocazie

La selecția finisajelor pentru cel mai mare SUV SEAT, noul SEAT Tarraco, designerii au lucrat cu materiale premium: "am ales textile melange și, pentru prima dată, finisaj crom mat, ce conferă mașinii o notă suplimentară de rafinament", explică Amanda López, membră a departamentului de culori și finisaje. Pentru a verifica multiplele combinații de design interior, ei au apelat la realitatea virtuală.

 

Realitatea virtuală, cea mai bună resursă

Fie că este folosită pentru a defini aspectul interior, liniile exterioare sau aerodinamica, această tehnologie joacă un rol din ce în ce mai decisiv: "Înainte, utilizând randări, designerii puteau vizualiza munca lor cu un procent de realism de 60%. Mulțumită realității virtuale, această cifră crește la 90%. Acest lucru ne ajută să economisim mult timp." spune Manel Garcés, șeful departamentului de vizualizare al SEAT. Mulțumită întâlnirilor și muncii cot la cot, departamentul de vizualizare oferă uneltele necesare optimizării muncii designerilor: "Într-un timp foarte scurt, echipa de design interior primește o imagine 3D a ceea ce ei au schițat acum câteva minute", adaugă Garcés.

Patru sculptori și peste 320 ore

În ciuda utilizării celor mai noi tehnologii, crearea unui model de lut este încă esențială pentru a realiza dimensiunile reale ale unui nou vehicul pentru prima dată. 5.000 kg de lut au fost folosite pentru a crea noul Tarraco și cea mai mare provocare a fost "să controlăm volumele și proporțiile la o mașină atât de mare", spune sculptorul SEAT, Carlos Arcos. 

 

Toate creioanele jos

Munca întregului departament culminează cu un design final, o replică din rășină a ceea ce va fi vehiculul final, ce va fi apoi utilizată pentru a aproba liniile noului model. Aceasta este ultima etapă a procesului de design și din acest moment, ideea este predată inginerilor.