Pentru cea mai buna experienta posibila pe site-ul web
Acest site utilizeaza cookie-uri pentru cea mai buna experienta posibila a utilizatorului. Prin continuarea utilizarii site-ului nostru, acceptati utilizarea cookie-urilor noastre (cookie-uri esentiale). Cookie-urile supuse aprobarii obligatorii (cookie-uri analitice, cookie-uri functionale, cookie-uri pentru continut personalizat) sunt activate numai dupa acceptarea si activarea lor de catre utilizator. Daca consimtiti la utilizarea cookie-urilor, datele de identificare vor fi procesate de partenerii nostri (furnizorii de cookie-uri si furnizorii de servicii IT). Porsche Romania SRL este responsabila pentru acest site si pentru cookie-uri. Informatii suplimentare despre cookie-urile utilizate si activarea/dezactivarea acestora pot fi gasite in
Activati toate cookie-urile

Schimbarea vitezelor

De la un simplu schimbător la transmisie automată

10.01.2019

Deși în zilele noastre poate părea greu de crezut, schimbarea vitezelor nu a fost întotdeauna o caracteristică esențială a mașinilor. De fapt, unele modele din anii '40 nu aveau nici măcar marșarier. Istoria acestui element trasează evoluția spre un condus tot mai confortabil:

  • Anii 50: șoferii au comandat trepte de viteză folosind o pârghie atașată la coloana de direcție. "Aceasta a fost metoda folosită pe modele precum cel inspirat de americani, SEAT 1400. Poziția sa nu a fost cea mai confortabilă pentru șofer, dar a permis o configurație a banchetei din față care să poată găzdui până la trei persoane", comentează Isidre López , care este responsabil pentru colecția SEAT Vintage Car.
  • Anii 60: cu un design simplu de lollipop, pârghia de viteze a fost localizată acolo unde este astăzi, între cele două scaune din față. "La SEAT 600 a fost doar un baston cu o bilă la capăt pentru schimbarea manuală cu patru trepte. Pentru a nu suprasolicita motorul, vitezometrul avea linii rosii pentru a indica momentul de schimbare a vitezei ", spune expertul.
  • În anii '70: în continuă evoluție, maneta de viteze a devenit mai ergonomică și au fost adăugate mai multe trepte de viteză pentru a îmbunătăți răspunsul motorului în timpul conducerii. "SEAT 124 Sport 1600 este prima mașină a mărcii cu cinci trepte de viteză. În versiunea sa sedan, care a fost foarte populară printre clasele de mijloc, maneta de viteze a fost conectată direct la cutie de viteze pentru prima dată, făcând mașina să reacționeze mai repede și mai eficient la schimbarea vitezelor ", își amintește Isidre.
  • Anii 80: acest deceniu semnalizează o mișcare către o mai mare ergonomie și confort. Unele modele dispun deja de servodirecție și de materiale noi care fac schimbarea treptelor de viteză mai flexibile. "În acest sens, primul SEAT Ibiza este o emblemă.  Maneta de viteze este rafinată, iar structura este înălțată și adaptată mai bine adaptată la mâna șoferului ", adaugă expertul.
  • Din anii '90 până în prezent: apar primele 6 trepte de viteză, în timp ce schimbarea automată de viteze câștigă popularitate. Datorită acestui fapt, șoferii spun "la revedere" la ambreiaj și împiedică motoarele auto să se oprească sau să ruleze invers pe pante. 
  • "Astăzi, modele precum SEAT Tarraco sunt dotate cu o transmisie DSG cu dublu ambreiaj, care combină confortul unei transmisii automate cu senzația agilă a uneia manuale", explică Isidre López.

Cu descoperirile în asistenții de conducere, modelele actuale dispun acum de mai multe sisteme diferite, cum ar fi Adaptive Cruise Control, care permit stabilirea unei viteze constante și accelerarea sau încetinirea în funcție de trafic, fără intervenția șoferului.