Acest website utilizează Cookie-uri pentru a oferi cea mai bună experienţă de navigaţie. Continuând navigarea vă declaraţi de acord cu stocarea de Cookie-uri pe computerul dumneavoastră.
Acceptă şi continuă

CONDUSUL PE TIMP DE NOAPTE

Folosiţi la maximum luminile automobilului

29.10.2018

Ceasurile au fost date înapoi cu o oră şi mulţi oameni străbat acum drumul de la serviciu spre casă după ce soarele a apus deja. Deşi, pe tip de noapte traficul scade, aceasta este perioada în care în Europa au loc 30%  dintre toate accidentele. În situaţiile cu vizibilitate redusă, este important să ştiţi cum să folosiţi farurile în mod optim, pentru a beneficia de siguranţă maximă. Maite París, persoana responsabilă de farurile automobilelor SEAT, explică modul cel mai avantajos de utilizare a luminilor de drum, a proiectoarelor de ceață şi asistentului pentru luminile de drum:

Nu este nevoie să activați luminile de drum

Acestea sunt permise doar pe şoselele interurbane cu vizibilitatea slabă, dar "mulţi şoferi nu le folosesc de teamă să nu îi deranjeze pe ceilalţi participanţi la trafic, care vin din sens opus. În această situaţie, asistentul pentru luminile de drum este de mare ajutor," explică Maite. Acest sistem detectează prezenţa autovehiculelor care circulă în ambele sensuri şi comută pe luminile de întâlnire când este cazul, oferind un plus de confort, dar şi de siguranţă.

6 luni de întuneric

Aceasta este situaţia în care cei din oraşul norvegian Rjukan trebuie să trăiască, deoarece între lunile septembrie şi martie, ei nu văd lumina soarelui. În astfel de regiuni, luminile de drum sunt obligatorii 24 de ore din 24. Pe de altă parte, în ţări precum Spania, luminile de drum sunt utilizate doar pe timp de noapte sau ziua doar când condiţiile de vizibilitate sunt nefavorabile, ca de exemplu în tuneluri sau când plouă foarte tare.  În astfel de situaţii, funcţia 'Auto' "sporeşte confortul la volan, activând automat luminile de drum," ne asigură inginerul.

LED-urile sunt mai rapide şi mai sigure

LED-urile "ne ajută să reducem consumul, dar şi să sporim confortul şi siguranţa," adaugă Maite. Spre deosebire de lumina generată de becurile cu halogen, această lumină este mai apropiată de cea naturală, de care beneficiem pe parcursul zilei. De asemenea, LED-urile răspund cu 150 de milisecunde mai repede decât becurile incandescente, ceea ce înseamnă că luminile de frână cu LED se aprind cu 5 metri mai devreme la deplasarea cu 120 km/h. Un alt avantaj al LED-urilor este că acestea sunt concepute astfel încât să funcţioneze pe întreaga durată de viaţă a automobilului, nefiind nevoie să fie înlocuite.

Când trebuie să aprindem lumile de ceață

Utilizarea incorectă a lămpilor de ceață din spate îi poate deranja pe ceilalţi, motiv pentru care trebuie activate doar în condiţii extreme, pe ceaţă sau ploaie.

O greşeală des întâlnită este că şoferii aprind frecvent luminile de ceață când plouă doar uşor. Expertul spune că "acestea trebuie aprinse doar în situaţiile în care vizibilitatea este foarte slabă, ca de exemplu pe ploaie puternică sau ceață densă." Utilizarea incorectă poate să îi deranjeze pe ceilalţi participanţi la trafic, din cauza strălucirilor prea puternice. Dacă maşina dumneavoastră este echipată cu proiectoare de ceaţă în partea din faţă, le puteţi utiliza "când vizibilitatea este redusă pentru că plouă foarte tare, este ceaţă, ninge sau când praful sau norii de fum îngreunează vizibilitatea. Sunt utile şi pe drumurile înguste şi puternic virajate."


Cea mai subtilă lumină

Deşi nu există interdicţii privind lumina de la interior, "este cel mai bine să nu o utilizaţi pe o durată mare, pentru a vă putea concentra optim asupra şoselei," ne explică Maite şi compară situaţia cu "mersul la cinematograf: pentru a ne putea concentra asupra filmului, este nevoie ca în jurul nostru să fie cât mai întuneric posibil."