O mașină în 1.400 de zile

Martorell, 10/06/2016. - 1.400 de zile, mai mult de 1.000 de schițe, 5.000 kg de lut și 1.000 de litri de vopsea. Acestea sunt doar câteva dintre cifrele care intră în proiectarea unui nou model de automobil. Acesta este un proces de patru ani, care începe cu munca manuală a unui meşter, folosind creion și hârtie și se finalizează cu un vehicul terminat pe linia de asamblare. Pe parcurs, sunt realizate vehicule din lut în mărime naturală, sunt create noi culori si texturi şi este definit interiorul noii mașini.

 

 

1. Briefing. Pentru a începe, liniile orientative ale noului model sunt elaborate și aprobate. Ele formează foaia de parcurs, care va defini ADN-ul masinii, astfel încât întregul proces trebuie să urmeze aceste indicații.

2. Schițe. Designerii pot începe acum realizarea schiţelor preliminare ale noii maşini. Versiunile incipiente reflectă "cum ne-am dori să arate", spune Jaume Sala, șeful de Design Interior de la SEAT, care se încheie cu o imagine a noului vehicul, care este "imaginea perfectă". Pe parcursul a patru ani, ei produc peste 1.000 de schiţe.

3. Generarea de proiectare asistată de calculator. Odată ce schițele sunt făcute, ele sunt recreate digital pentru a da volum viitorului vehicul. Nu numai că documentul servește pentru proiectarea noii maşini, acesta este, de asemenea, utilizat pentru monitorizarea tehnică.

4. Modelul de lut. Acest model de mărime naturală are o greutate de patru tone, de două ori peste cea a unei mașini convenționale. Acesta foloseşte pentru a recrea fizic designul exterior și este modelat constant pentru a ajusta modificările. Acest proces implică, de asemenea, munca manuală a unui meșter, care netezește și modelează modelul manual.

5. Modelul ingheţat. Aceasta este designul exterior definitiv, care este aprobat de către companie. Arată complet real, chiar dacă încă este un model de lut. Până la 5.000 de kilograme de lut pot fi folosite pe parcursul întregului proces, până când acesta este înghețat.

 

 

6. Crearea culorilor. Departamentul Color & Trim este responsabil de crearea culorilor folosite la interiorul si exteriorul noului model. Munca lor începe cu doi ani in avans prin colectarea de idei ce decurg din noile evoluții în "domeniile modei, arhitecturii sau design de produs", explica Jordi Font, care este responsabil pentru acest departament la SEAT. Chiar dacă aceştia efectuează 100 de formulări și utilizează 1000 de litri de vopsea, în cele din urmă doar 12 tone vor ajunge în diagrama de culori pentru exteriorul masinii.

7. Scaunele. Aspecte privind "confortul și aspectul plăcut" sunt luate în considerare cu atenție atunci când se dezvoltă scaunul auto, ne asigură Jaume Sala. Departamentul Color & Trim este, de asemenea, implicat în această parte a procesului; ei folosesc o mașină de cusut pentru a pregăti modele "care combină cele mai potrivite țesături și culori", spune Jordi Font.

8. Design interior. "Totul este orientat în jurul şoferului", subliniază Sala, care explică, de asemenea, că ecranul tactil este primul lucru pe care îl decid unde să-l plaseze și tot restul este secundar. Design-ul interior este guvernat în special de funcţionalitate. "Ne întrebăm pe noi înşine unde ar fi cel mai convenabil să depozităm un telefon mobil, ochelarii sau o sticlă de apă". Din acest motiv, conchide el, design-ul trebuie să fie "util și eficient".

 

Rezultatul final al tuturor acestor procese simultane este un model nou. După patru ani de muncă intensă, echipa de design încă lucrează puternic deoarece un nou proiect este deja în curs de pregătire.